LogoTafeltennisvereniging Falco, een gezellige en sportieve vereniging!
Wat ooit begonnen is als een klein clubje  opgericht door een aantal vrienden is uitgegroeid tot een grote en gezellige Falco familie. Van heinde en ver komen spelers bij Falco competitie spelen en teams uit het hele land maken er vaak een weekendje Valkenburg van. Deze gegevens laten zien dat Falco een sportieve maar ook een gezellige vereniging is met een eigen home waar tot laat in de uurtjes “woa inne gedronke weurt” ongeacht wie je bent, waar je vandaan komt en al helemaal niet hoe goed je wel tafeltennissen kunt. Kortom iedereen is welkom en iedereen is gelijk.

falcoburcht

Begonnen en opgericht is Falco door een aantal vrienden van de jeugdbeweging K.J.J. Deze jeugdbeweging ontstond uit het zondagspatronaat, waarbij dhr. E. Strater zaliger de drijvende kracht achter ‘zijn jongens’ was. In de beginjaren waarin de verkennerij zijn hoogtepunt behaalde, bleef Falco altijd bestaan en groeide door tot een ledenbestand van ongeveer 20 leden. Sportief gezien ging het Falco ook voor de wind, er werden diverse Limburgse titels behaald en kampioenschappen in de verschillende klassen.

Uiteindelijk groeide de vereniging tot bijna 100 leden met wel 17 teams, de grootste tafeltennisvereniging van Limburg. Inmiddels werd er al ettelijke jaren gespeeld in het jeugdgebouw aan de Plenkertstraat (waar men uiteindelijk 28 jaar speelde), maar met een ledenstop en 17 teams bleek toch dat het patronaat aan de Plenkertstraat te klein was. De droom naar een eigen home ontstond.

Met een nooit aflatende ijver en inzet bleef Falco’s droom naar een eigen home bestaan. Na veel teleurstellingen werd in de raadsvergadering van 2 september 1979 de totaal verkrotte oude school aan de Engelbertstraat aan Falco in erfpacht afgestaan. Met eigen mankracht, bijna 9000 manuren, werd elke avond en vrije dag gewerkt aan het tafeltennishome, een unieke prestatie. De Falcoburcht ontstond, de oude school werd omgebouwd tot een schitterend tafeltenniscentrum voor de Valkenburgse jeugd.

Vele jaren later is de Falcoburcht nog steeds een sieraad voor Valkenburg en menige tafeltennisvereniging zou jaloers zijn op zo een mooie accommodatie.